Vážené kolegyne a kolegovia,
Slovenska psychoanalytická spoločnosť by Vás rada informovala o spustení nového projektu pod názvom „Psychoanalytické pozorovanie bábätiek “, ktorý plánuje spustiť v mesiaci marec – apríi 2025. Toto vzdelávanie je určené členom a kandidátom vo vzdelávaní.
Ide o typ vzdelávania , kde sa spája psychoanalytická teória s praxou. Tento spôsob vzdelávania sa aplikuje aj ako súčasť psychoanalytického výcviku a je zrealizovaná v mnohých analytických spoločnostiach na svete a beží už vyše 50 rokov. Je založený na pozorovaní bábätiek, kde pozorovateľovi dáva možnosť stretnúť sa a lepšie pochopiť vývojovo skoré emočné stavy u pozorovaného malého dieťaťa, pozorovať jeho rodinných príslušníkov a prísť do kontaktu s vlastnými reakciami na tieto emočné stavy. Zároveň to vytvára most pre pochopenie ťažších emočných stavov u dospelých.
Pred začiatkom programu sa uskutoční orientačný seminár, na ktorom môžete položiť všetky Vaše otázky.
PROJEKT „PSYCHOANALYTICKĚ POZOROVANIE BÁBÄTIEK “
Účastníci kurzu budú jeden rok pozorovať bábätko v jeho bežnom prostredí, t j v rodine.
Dlhodobé a systematické pozorovanie vývoja malého dieťaťa dáva pozorovateľovi možnosť zamyslieť sa nad nevedomým významom jeho správania a nad komunikačnými vzorcami matky a dieťaťa, nad tým, ako sa kladú základy osobnosti dieťaťa. Cieľom je rozvíjať schopnosť pozorovateľa byť vnímavejší a taktiež lepšie zvládať vlastné obavy pri práci s klientom (v zmysle zvládania protiprenosovej reakcie).
Každý účastník kurzu si musí nájsť rodinu s dieťaťom s ktorou sa bude vedieť dohodnúť na pravidelných návštevách raz týždenne v určených časoch počas celého roka. Na konci každej návštevy účastník zaznamená svoje pozorovania. Účastníci kurzu sa stretávajú v malej skupine raz týždenne na hodinu a pol a spolu so supervízorkou analyzujú zaznamenané pozorovania a diskutujú o nich.
Trvanie kurzu: jeden rok prezenčnou formou
Začiatok: marec – apríl 2025
Počet účastníkov v skupine: 5 až 8
Skupinu vedie: Mag. Svetlana Abramova – psychoanalytička, absolventka doplnkového vzdelávania so zameraním pre detí a adolescentov pod IPA (Medzinárodná psychoanalytická spolocnost)
Počet hodín: 94
Z toho:
Úvodné teoretické semináre: 3 (6 hodín) – raz mesačne. Skupina využíva tento prípravný čas na hľadanie si rodiny a na dohodnutie si návštev. Skupinová práca začína, keď aspoň dvaja alebo traja ľudia zo skupiny začnú pozorovať.
Skupinová práca: 42 stretnutí (84 hodín) – raz týždenne
Záverečný seminár: 2 (4 hodiny)
Cena jedného seminára (2 hodiny) – 40€
Kontakt: V prípade Vášho záujmu píšte na mailovú adresu: vzdelavanie@psychoanalyza.sk
Pozorovanie bábätiek (Infant Observation)
Techniku pozorovania detí objavila detská psychoanalytička Esther Bick (1902-1983) v povojnovom období, keď sa v tomto čase začínali špeciálne výcviky pre detských psychoterapeutov .
https://melanie-klein-trust.org.uk/writers/esther-bick/
Metóda spočíva v tom, že pozorovateľ prichádza do rodiny, kde sa práve narodilo bábätko, raz týždenne po dobu jedného roka. Prichádza, aby sa naučil od matky a jej dieťaťa, ako vzniká a rozvíja sa ich citový vzťah. Nedáva žiadne rady, pretože v tomto prípade by samotná procedúra prestala byť pozorovaním a pozorovateľ by sa zmenil na ďalšieho odborného poradcu. Hlavnou úlohou pozorovateľa je vnímať to, čo pozoruje, vyhýbať sa hodnoteniam, komentárom, súhlasom a radám. Pozorovateľ po návšteve rodiny nevypĺňa žiadne škály ani dotazníky, ako sa to robí pri niektorých iných metódach pozorovania malých detí. Jeho účelom nie je hodnotiť motorický alebo intelektuálny vývoj. Jeho hlavnou úlohou je nájsť svoje miesto v rodine v deň a hodinu, keď príde na pozorovanie, a udržať si pozorovaciu pozíciu až do konca pozorovacej hodiny, pričom si zachováva schopnosť pozorovať a sledovať svoje myšlienky a pocity, ktoré vznikajú v ňom počas pozorovania.
Následne vypracuje protokol, v ktorom opíše všetky podrobnosti o interakciách matky s dieťaťom, o jeho neverbálnej komunikácii a zaznamená aj svoje vlastné pocity v súvislosti s tým, čo pozoroval.
O tomto protokole sa potom diskutuje na špeciálnom seminári, ktorého hlavným cieľom je pochopiť, čo sa deje vo vnútornom svete pozorovaného bábätka.
Tento seminár pomáha účastníkom premýšľať o nevedomom význame správania matky a dieťaťa a komunikačných vzorcov. Seminár sa zamýšľa aj nad tým, ako sú položené základy osobnosti dieťaťa a nad metódami, ktorými dojča mentálne spracováva to, čo prežíva. Kvalitatívne charakteristiky úzkosti a obranyschopnosti, ktoré sú v centre každej duševnej práce, sú súčasťou vznikajúcej osobnosti dieťaťa. Seminár reflektuje, pomáha pozorovateľovi byť v kontakte s vlastnými emóciami, reakciami na pozorovanie a pomáha mu nezasahovať napriek všetkým vonkajším a vnútorným vplyvom.
Takáto neoceniteľná skúsenosť umožňuje na jednej strane vedecky rozvíjať naše predstavy o celej rozmanitosti ciest vývinu dieťaťa a na druhej strane umožňuje pozorovateľovi byť vnímavejší a mať dostatočný kontajner.
V súčasnosti rozsah aplikácie pozorovania detí ďaleko presahuje klasické vzdelávacie účely.
Môžeme poukázať na nasledujúce dôležité oblasti, kde má svoje nezastupiteľné využitie:
- rozvoj vedomostí psychoanalytickej teórie raného vývinu dieťaťa,
- objasnenie mechanizmov vzniku ťažkých duševných porúch v rannom detstve
- psychoterapia v ranom detstve
- podpora pre deti narodené so závažnými komplikáciami a obmedzeniami
- podpora pri práci s ťažkými pacientami